Barbershop i Aarhus: Kun for kvinder - UDSAT

Velkommen til barbershop – kun for kvinder i Aarhus.

Vi havde glædet os til at samle en flok sangglade kvinder, der gerne vil prøve at lege med genren Barbershop i weekenden d. 22.-23. januar.
Desværre har nye restriktioner spændt ben for at gennemføre stævnet på nuværende tidspunkt. 

Vi udsætter til senere på året og vender tilbage med en ny dato, når vi kan se muligheder for det.
Mail udsendt til de tilmeldte d. 7. januar.
________________________________________

Velkommen til barbershop – kun for kvinder i Aarhus.

Vi glæder os til at samle en flok sangglade kvinder, der gerne vil prøve at lege med genren Barbershop.

Charlotte Rowan er ekspert på området og har for få år siden etableret det store kvindelige Barbershopkor Wondaros i Aarhus, og de har allerede fået stor opmærksomhed. Genren er opblomstret i Danmark igen. Charlotte vil med sin smittende musikalitet og store dynamik sætte gang i stemmerne, når hun med klassiske barbershop-sange arrangeret for kvindestemmer inviterer os med på genrens sjove eventyr.

Vi skal omkring Barbershop Harmony Time, I Love To Hear That  Old Barbershop Style – og et rearrangeret nummer fra Chess: Anthem.

Vi har booket en stor sal, så vi kan synge med afstand (2 x 2 meter) og god hygiejne.

Grundet afstandskravene og tiderne, kan vi ikke samle det store kor vi havde ønsket, så det er først til mølle, så skynd jer at tilmelde jer. Lad os få en barbershop-fest trods alt.

I samme weekend tilbyder vi også et stævne med barbershop for herrer. Havde det ikke været Covidtider, skulle vi have været det samme sted, og samarbejdet om et nummer. Nu bliver det sammen - hver for sig, og du kan derfor følges med din tenor- eller bas-kæreste/mand/kollega. Vi øver blot på 2 forskellige gymnasier.

Hvem ved, måske kunne vi mødes til sidst og lytte på hinanden? Find barbershop for herrer her.

Er du usikker på, hvilken stemme du skal vælge? Så læs vejledningen nederst på siden her. 

Deltagelse og forberedelse
Alle er velkomne og da klangene ligger tæt i denne stilart, er det vigtigt, at du til denne workshop inden stævnestart har øvet på din egen stemme. Øvelinks udsendes til deltagerne på forhånd.

Kor72 tager naturligvis forbehold for ændringer i de planlagte aktiviteter, såfremt myndighedernes anbefalinger i forbindelse med Covid-19 nødvendiggør dette. Ved evt. aflysning refunderes indbetalt deltagergebyr.

Instruktøren

Charlotte RowanCharlotte Rowan er den nye dirigent for Herning Kirkes Drengekor. Hun er født og opvokset i Liverpool, England, hvor hun begyndte sin musikalske skoling på Junior Royal Northern College of Music og som korist i Liverpool Metropolitan Cathedral. Hun fortsatte sine studier i musik på Cambridge University hvorfra hun dimitterede som Bachelor i 2017.

Før hun flyttede til Danmark, har Charlotte turneret internationalt, og virket som freelance-dirigent i England.

I 2018-2020 fuldførte hun sin Kandidatuddannelse i Korledelse på Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus, ved Carsten Seyer-Hansen og Søren Kinch Hansen. Hun har endvidere studeret dirigentteknik hos Ewa Strusinska, Professor Ian Tracey, David Lawrence og Nicholas Cleobury.

Efter at være flyttet til Danmark har Charlotte grundlagt landets første kvindelige barbershop-kor, WondAros. Charlotte glæder sig til at dedikere sig arbejdet med Herning Kirkes Drengekor og sikre deres position både nationalt og internationalt.

Er du usikker på, hvilken stemme du skal vælge?

Tenor (sopran1): Stemmen ligger oftest over melodien med akkordens øverste tone. Den bliver sunget i en let og lysnet klang, for at den ikke overdøver, men blot komplementerer lead’ens stemme. Tenoren synger selvfølgelig i et kraftigere fuldregister, hvis hun f.eks synger melodien. 

Lead (sopran2): Har oftest melodien og ligger under tenoren og over baryton og bas. Hun skal altid synge med en autoritær, klar og konsistent klang i hele sit register, da melodien kan strække sig langt. Hvis lead’en ikke synger melodien, skal hun lysne og lette sin klang, for at lade melodien fremtræde i melodiens stemme. 

Baryton (alt1): Synger ofte “rest-tonerne”, der mangler i den enkelte akkord. Dette gør barytonen til den mest udfordrende stemme i barbershop. Barytonens toner ligger oftest under lead’en og over bassen, men kan sagtens synge over lead’en, hvis melodien gør det aktuelt. Pga. beliggenheden og de svære spring kræver det, at en baryton har et godt øre for at kunne stemme en akkord ind. 

Bas (alt2): Bassen synger altid den dybeste tone i barbershoppen, og er fundamentet for kvartetten. Derfor er det vigtigt at bassen er tydelig i sin tone, klang og volumen. Bassen skal altså være den næste, efter lead’en, som skal være tydeligst.